Saturday, March 23, 2013

Mulholland Drive

Season 8, Session 5
Movie Title: Mulholland Drive, (2001,USA)
Director: David Lynch
Speaker: Jordan Peterson


About the speaker:

Dr. Jordan Peterson is a Professor at University of Toronto and have been since 1998. He is also a clinical psychologist, and sees clients on a regular basis. Before that he was a professor at Harvard from 1993-1998. And before that, he was a graduate student and post-doc at McGill. His research interests include self-deception, mythology, religion, narrative, neuroscience, personality, deception, creativity, intelligence and motivation. He is one of the three professors listed in the Arts & Science Students Union's Anti-Calendar (an annual survey of course ratings by students) still teaching at U of T described as "life-changing" by students.




روز شنبه هفته گذشته ”نه ما نه سینما” شاهد نمایش فیلم جاده مالهند به کارگردانی دیوید لینچ بود که اولین بخش از تم “روان شناختی” این فصل را شامل می شد. جاده مالهند ترکیبی از فیلم نوآرِ جنایی با تم روان شناختی است و داستان دختری به نام بتی را که برای ورود به دنیای هالیوود به شهر لس آنجلس رفته حکایت می کند. فیلم روایت گر٢ روایت کاملا جداگانه از تجربه بتی در این سفر است که اولی بیانگر آمال و آرزوهایش است از آنچه مایل بوده ره توشه اش در هالیوود باشد، و بخش دوم آن چیزی است که در اصل برای او رخ داده و حاکی از تجربه عشقی تلخ و تراژیک است که او را در این سفر به خودکشی وا میدارد.

میهمان این هفته گروه، دکتر جوردن پیترسون بود که علاوه بر تدریس روانشناسی در دانشگاه تورنتو به مداوا و روانکاوی بیماران در کلینیک شخصی خود هم اشتغال دارد. تحقیقات پیترسون پیرامون موضوعاتی چون خودفریبی، اسطوره شناسی، مذهب، علوم اعصاب، شخصیت شناسی، خلاقیت، رانه یا انگیزه و توانایی هوش است. او در این جلسه ابتدا به طور کلی به بحث پیرامون محدودیت های روانی انسان و شکل گیری آن توسط تخیل، ذهن ناخودآگاه، عرف های موجود و هنجارهای اجتماعی پرداخت. بنا به گفته ی او برای روان کاوانِ تحلیلی عواطف و انگیزه به مراتب نسبت به خردگرایی از اهمیت بیشتری برخوردارند. این بدین جهت است که خردورزی محدودیت های فراوانی را بر روی رفتار ما در رابطه با دیگران تحمیل می کند، در صورتی که انگیزه ها و عواطف ناخود آگاهِ ما از چنین محدودیت هایی برخوردار نیستند. آنها سرشار از خلاقیتند و گاه هم خطرناک اما مسبب نو آوری ها و اکتشافات سرنوشت سازی هستند.

ادامه در هفتهنامه شهروند

No comments:

Post a Comment