Saturday, March 30, 2013

That Obscure Object of Desire

Season 8, Session 6
Movie Title: That Obscure Object of Desire, (France,1977 )
Director: Luis Bunuel
Speaker: Tayaz Fakhri



روز شنبه هفته گذشته ”نه ما نه سینما” شاهد نمایش فیلم “میل مبهم هوس” آخرین اثرِ کارگردانِ شهیرِ سورئال، لوئیس بونوئل بود که بخشی از تم “روان شناختی” این فصل را شامل می شد. “میل مبهم هوس” همان طور که از نام فیلم بر می آید فیلمی چندلایه، قابل تأمل و گیج کننده است. این فیلم از رمانی معروف از نویسنده فرانسوی پیر لوئی، نوشته شده در سال 1898 به اقتباس گرفته شده است. رمان “زن و عروسک” فضای مبهمی از عشق و جنون (سادومازوخیسم) را به تصویر می کشد که در آن مرد فرانسوی اسیر خواسته های زن اسپانیایی است، برای این که بتواند با او هم آغوشی کند و زن نیز از این خواسته مرد به خوبی سوءاستفاده می کند. روابط و بازی های این دو پیچیده می شود و رمان و فیلم هر دو به خوبی، فضای امیالِ مبهمِ هوسِناک این دو را با ظرافت عجیبی به تصویر می کشند. بخصوص بونوئلِ فیلم ساز به خوبی از تغییرات حساب شده ­ی فیلمنامه نسبت به رمان بهره می برد تا در گنگ تر شدن و چندلایه شدن و سمبلیسمِ داستان، زیبایی های تصویریِ تازه ای خلق کرده و به رمان روحی تازه می دمد.

میهمان این هفته گروه، تایاز فخری، فارغ التحصیل رشته ام بی ای (MBA) از دانشگاه رایرسون بود که در این جلسه ابتدا به تاریخچه کوتاهی از زندگی بونوئل اشاره کرد، سپس به مباحث نظری پیرامون روانکاوی فروید و یونگ پرداخت و تفاوتها و شباهت های این دو را مورد بررسی قرار داد. او به طور گذرا به بحث نقد روانکاوی و تأثیرش بر تئوری های نقد، مانند نقد مؤلف و نقد مرگِ مؤلف پرداخت و از پایه های متدولوژی (روش شناسی) نقدِ روانکاوانه صحبت کرد.

ادامه در هفتهنامه شهروند

No comments:

Post a Comment