Saturday, March 2, 2013

The Player


Season 8, Session 2
Movie Title: The Player, (USA,1992)
Director: Robert Altman
Speaker: Amir Ganjavi




جلسه اول فصل جدید در شنبه گدشته برگزار شد. در این جلسه اعضا با  بررسی و مطالعه فیلم “بازیگر” به بررسی انتقادی نظریه مولف در سینما پرداختند. رابرت آلتمن، کارگردان فیلم  ”بازیگر”،از کارگردانهای مولف و توانای سینمای امریکاست که امروزه به عنوان یکی از بزرگترین نماینده گان سینمای موج نوی هالیوود آمریکا محسوب می شود. آلتمن در طول سالهای فیلم سازی خود همواره سعی کرده است که با دیدگاهی انتقادی نسبت به هنر فیلم سازی در هالیوود و آمریکا برخورد کند. دراکثر فیلم های او می توان انتقادی واضح به صنعت فیلم سازی و سلبریتی ساز آمریکا  دید. از جمله کارهای خوب او می توان به فیلم های  مش، گاسپردپارک و شورت کات  اشاره کرد.
آلتمن ازجمله کارگردان های مولف سینمای امریکاست. سینماگر مولف به هنرمندی اطلاق می شود که بتوان در کارهای او استایل و سبک شخصی خاصی را تشخیص داد. نظریه مولف در دهه 50 به وسیله نویسندگان مجله کایه دو سینمای فرانسه به جهانیان عرضه گشت. در آن سالها سینماگران فرانسوی از وضع موجود سینما در فرانسه ناراضی بودند. و به نظرشان خلاقیت در اکثر کارهای سینماگران فرانسوی به چشم نمی خورد. با بازشدن دروازه های فرانسه به روی هالیوود که در پی  فروپاشی رژیم ویشی صورت گرفت، موجی از فیلم های هالیوودی به فرانسه عرضه گشت. از طریق بررسی این فیلم ها، سینماگران فرانسه با فیلم هایی روبرو شدند که سابقا کاملا از آن ها بی اطلاع بودند. کافه های فرانسوی محلی جهت بررسی و صحبت پیرامون فیلم های فوق شد.دراین میان، بالاخص سینمای نوآر امریکا به واسطه ویژگی های تاریک و سیاه خاص هنری اش مورد توجه عمده این سینماگران قرار گرفت. منتقدین کایه دو سینما از طریق بررسی کارهای کارگردانهای بزرگ هالیوودی همانند آلفرد هیچکاک، جان فورد، هاوارد هاکس، فریتزلانگ و نیکولاس ری و هم چنین بررسی سینماگران فرانسوی همانند جان رنوار، جان ویگو و رابرت برسون  اصول نظریه مولف را به جهانیان عرضه نمودند. بر طبق این نظریه، در تمامی این کارها می توان ویژگی های مشترکی بین آثار یک کارگردان را مشاهده کرد و به واسطه آن می توان کارگردان این آثار را مولف اثر محسوب نمود.
ادامه در هفتهنامه شهروند

No comments:

Post a Comment